Устрій диспуту


Диспут складається з трьох етапів (див сх.1):

  • підготовки до диспуту;
  • власне диспуту;
  • підбиття підсумків диспуту;

Устрій диспуту

Схема 1

Підготовка до диспуту


Учасники отримують тексти, читають їх, аналізують, формулюють тези стосовно:

  • заданого об’єкту;
  • найбільш важливих виділених ними ж у цьому тексті понять;
  • логічної структури тесту;смислу тексту
Теза – твердження з одного або кількох речень у яких чітко або ж завуальовано вказано на «річ» (об’єкт), якій приписується певна характеристика (предмет).

Аналог мовного аналізу речень: об’єкт – підмет, предмет – присудок, означення.
Сформулювавши індивідуальні тези учасники здають їх менеджеру диспутів, а самі покомандно (групи у 3-5 осіб) формулюють тези від команд. Перед диспутом майбутні опоненти через менеджера диспутів обмінюються тезами для попереднього ознайомлення і підготовки.

Диспут


У диспуті беруть участь такі позиції (див. сх. 2):

Схема диспуту

Схема 2
  • дві команди гравців;
  • ведучий;
  • кілька експертів;
  • глядачі;


Ведучий, із запропонованих командами тез визначає ту, яка і буде обговорюватися на диспуті.
Диспут вміщує у собі щонайменше три етапи (див. сх.3)
Перший етап – обмін тезами.
Команда-автор тези записує її на дошці, креслить схему і пояснює її.
Команда-опонент має три хвилини на те, щоб задати питання на розуміння тези і думки першої команди. Питання починаються з фрази: «Чи правильно я зрозумів…», - після чого формулюється зрозуміле. Отримавши короткі («Так» чи «Ні»), або ж розгорнуті відповіді, команда може уточнити своє розуміння наступними аналогічними запитаннями.

Хід диспуту

Схема 3


Коли позиція команди-автора тези, з’ясована, команда-опонент має ще 5 хвилин для того щоб сформулювати контртезу. Після цього питання на розуміння задає вже команда-автор.
Другий етап – розкриття «підмурків» (основ) тези, її аргументація. Для цього можуть використовуватися цитати з тексту. Диспутанти мають схильність скочуватися до прикладів. З цією схильністю ведучий має боротися і у жодному разі не вимагати прикладів.
Команди знову обмінюються ударами під час яких розкривають основи на яких грунтуютья їх тези. Техніка взаємодії аналогічна описаній вище.
Другий етап може повторитися кілька разів. Бажано до повного вичерпання ресурсу учасників щодо змісту об’єкта обговорення.
Третій етап – аналіз (рефлексія) диспуту командами.
Команди розкривають свій варіант логіки розгортання диспуту і критикують дії опонентів, звинувачуючи їх у «всіх смертних гріхах». Завдання – переконати присутніх на диспуті експертів та ведучого у власній перемозі. Найкраще це зробити конструктивно описавши поняття чи позицію, котру відстоювала команда
Питання диспутантів один до одного на цьому етапі заборонені.

Диспут для просунутих диспутантів

Отже, обговорення кожної тези має пройти три фази:
1. Передача змісту тези;
2. Виділення аргументів висловленої тези, типів цих аргументів і їх ієрархії. Прикладом типів основ тез можуть бути (за ієрархією): інтуїція; емпіричний приклад, авторитети, власний досвід, необхідний порядок організації діяльності…;
3. Виділення способів роботи опозиціонерів, а також автора тексту, визначення (за можливістю) їх ієрархії
Кожен наступний етап стає засобом зняття тупикових ситуацій (конфліктів, протистоянь тощо) в диспуті. Наприклад, сигналом необхідності переходу до другої фази може служити зацикленість змісту обговорення першої, а переходом до третьої – рівнозначність типів аргументів.
Типи тезСценарії розгортання диспутів можуть, а може й повинні залежати від типів тез (див. табл. 1)

Таблиця 1

Приклад можливого сценарію розгортання диспуту
(оснований на змістовній контр-тезі)

Шаблон диспуту для просунутих

Таблиця 2

До п’ятого етапу диспуту переможець стане очевидним. Якщо ж протистояння зберігається, а організатор не бачить сенсу у продовженні диспуту, диспут припиняється, а експерти виносять вольове рішення чи рішення основане на критеріях оцінки п.4.

Підбиття підсумків диспуту

Підбивають підсумки змагань і змістовні. У змістовних підсумках диспуту експерти, переводять матеріали диспуту у площину позицій та понять, до яких навряд чи зможуть «піднятися» самі диспутанти.
Кожен експерт закінчує свій виступ (3-5 хв.) підбиттям підсумків змагань. У них визначається :

  • команда-переможець;
  • кращий у диспуті;
  • кращий у команді;

Кращий у диспуті – найкращий учень з усіх учасників диспуту. Кращий у команді – кращий учень у іншій команді.
Порядок виступу експертів від наймолодшого за віком, до найстаршого. Якщо експертів з ведучим парна кількість і їх оцінки розподілилися порівну, перевага віддається рішенню найстаршого за віком експерта (ведучого).

Регламент диспуту

Шаблон диспуту для просунутих

Кiлькiсть переглядiв: 99

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.