Політика - боротьба кількох груп (людей) за розпрорядження спільним ресурсом.
2018-2019
ПАС Політика та ідеологія
Проекткна ідея - Ідеології бізнесів та ідеологія для бізнесу
2017-2018
ПАС Політика та ідеологія
Час проведення 1-3 березня
Завдання на підготовку:
- Подивится фільм "Ромео і Джульєта" (1968)
- Виділити у цьому фільмі політиків, силовиків, правників, владу.
Оргпроект у стадії розробки
Гра Політика 2017
"Трьохпартійна система і двопалатний парламент"
Азбука устрою влади і політичної дійсності в Україні
Сутність розподілу трьох гілок влади, як його кілька століть тому визначив Монтеск’є, полягає у тому, щоб:
· одна гілка влади (Парламент) встановлювала правила (закони), але не могла сама використовувати ці правила (не брала участі в управлінні країною). Вірніше, її участь в управлінні країною зводиться виключно до прийняття законів;
· друга гілка влади (Виконавча влада – Президенти чи Прем’єр міністр), здійснювала управління згідно з установленими НЕ нею правилами-законами.
· третя гілка влади (Судова) – карала/милувала тих, хто порушував встановлені закони. Вона ж розсуджує непорозуміння між законодавчою і виконавчою гілкою влади.
Це «теорія». А як влаштована і здійснюється влада в Україні? Своє бачення ми представили на схемі. У лівій частині схеми відображений варіант «де юре», («як книжка пише»), тобто за Конституцією. У правій – «де факто», як здійснюється політика і влада «насправді».
Почнемо з «де юре». Верховна Рада (ВР) і приймає закони, і … формує Уряд, який згідно з цими законами управляє країною. Тобто одна гілка влади є і законодавчою, і виконавчою»! Перший підводний камінь – конфлікт інтересів 1, закладений у самій конституції. Це правова тупість чи негідництво на чиюсь користь? Наша відповідь – і те, і те, але все ж із значною перевагою негідницва над тупістю. З чим це пов’язане – висловимося дещо нижче.
Сформований Радою Уряд здійснює галузеве (міністерства) управління і впливає на територіальне (області, райони, і тепер ще й громади). І тут конфлікт інтересів 2 аконодавчо-виконавчої з… виконавчою, тобто президентською і місцевим самоврядуванням.
Всенародно обраний Президент відповідає за безпеку держави, адмініструє території і є «гарантом Конституції». Що значить бути гарантом Конституції?
Судова гілка влади формується першими двома, тому, їм і підконтрольна. І ми стверджуємо, що контроль над суддями у влади тим більший, чим більшу зарплатню вони отримують. Конфлікт інтересів 3.
Ще існує господарство країни, потенціал якого постійно занепадає, не дивлячись на приватизацію, яка за задумом (приватний менеджмент ефективніший!?) мала б збільшувати його.
Політично активне населення час від часу бере участь у виборах. Саме населення, як і господарство, животіє і зменшується.
Чому так відбувається?
В Україні під патронатом Президента Кучми на 2000 рік сформувалася четверта гілка влади – олігархат. Деякі з найбільш одіозніших вказані на схемі. Кожен поважаючий себе олігарх має Фінансово-господарську групу (ФПГ) яка в себе включає:
· господарські активи (підриємства), прибутки яких часкоово виводяться в офшор, а частково вкладаються у свій банк.
· фінансові інститути (банки, страхові компанії, фінансові компанії, фонди…), завдання яких – виведення коштів в офшори, чи альтернативна форма розкрадання – вкладання в свої (читай підставні) компанії.
· юридичну службу, для правового захисту своїх нтересів, правового забезпечення рейдерських захватів чужого майна тощо.
· засоби масової інформації, що призначені для зомбування населення, тобто формування потрібної олігарху і його ФПГ громадської думки;
· приватну армію, до якої входять охоронні компанії, наймито-злочинізовані формування типу «тітушки», пригодована місцева поліція… Завдання цього підрозділу – охорона своїх активів і силове рейдерське захоплення чужих.
· «Політична» партія, для лобіювання інтересів олігарха у всіх трьох гілках влади. У випадку, коли є необхідність захистити власну шкіру від можливих «наїздів» ще неконтрольованої влади, олігархи самі вступають до своїх партій, чи балотуються мажоритарно.
В Україні так багато партій тому, що майже кожна з них має за спиною свого ляльковода – олігарха. Саме тому, що партії декларують лише вдавані наміри, ми слово «політичні» беремо в лапки. Лідер партії – лялька в руках олігарха, якщо це не сам олігарх.
Фракції «політичних» партій в Парламенті поповнюються за рахунок мажоритарників, чи, при потребі, скуповуються голоси цілих партій. Аналогічно і з посадою Президента. Ми обираємо або між ставлеників олігархів, або самих олігархів.
Олігархат обплутав нас як спрут. Зміна президентської форми правління на парламентсько-президентську пов’язана з тим, щоб обмежити можливих норовистих президентів впливати на олігархів.
До цього ще слід додати зовнішній плив на Україну Росії і Заходу. Росія впливає через завербованих ще за царя Гороха (СРСР) посадовців (люстрацію ми так і не провели!) і через частину олігархів, за рахунок компромату кримінального характеру на останніх.
Захід теж має два основні важелі впливу. Один – кредитування: я тебе фінансую, я тебе і танцюватиму. Другий – контроль рахунків і майна можновладців та олігархів.
Як би там не було, але політика (у широкому розумінні - це боротьба кількох суб’єктів за владу над одним і тим же ресурсом, в умовах коли жоден з суб’єктів не може знищити інших) в Україні здійснюється переважно у міжолігархічній гризні, і, в меншій мірі, за рахунок зовнішніх впливів. Для пояснення перефразуємо поета: «Якби ми жили так як треба, то й сила би була своя».
Політика у Україні – Перманента зміна впливу окремих олігархів на владу. Народу у цій політиці немає й близько. Час від часу ми отримуємо не цілком втішні подарунки історії, як у 2004 та 2014 роках, але, на жаль не використовуємо їх.
Олігархат як система влади має два пояснення. Згідно з Олександром Зінов’євим якщо руйнується суспільний лад, на його місці з’явиться суспільний лад максимально подібний до попереднього, але з на порядок нижчим рівнем оргнізації. Той же Зінов’єв тлумачить глобалізацію як трансформацію держав і суспільств у наддержаву і надсуспільство. Першим на цей шлях став Радянський Союз – двійник Російської імперії. Були де-юре державні органи влади (виконкоми, міністерства, уряд, парламент), але влада де-факто перебувала у комуністичній партії, яка панувала над цими легітимними органами влади. За таким принципом сьогодні будується світова глобалізація. За таким принципом влаштований і спадкоємець компартії – українськи олігархат. Як і компартія, він паразитує на державі і народі.
Як вийти з цього зачарованого кола? Схоже що цілісне хоча б однобоке бачення у середині країни відсутнє. Поки воно з’явиться, лишається іти навмання окремими кроками.
1. Постійна непокора владі. Показовим тут стане реалізація чи зрив блокади торгівлі на крові. Торгувати з окупантами - гірш, ніж пиячити з сусідом, який спить з вашою дружиною чи ґвалтує ваших дітей і ви про це знаєте. Зате він платить за ЖЛГ, є шоколад…
2. Закон про мову, принаймні 5670.
3. Значне полегшення умов ведення малого і середнього бізнесу.
4. Закон про ЗМІ, які не мали б бути непрофільними активами їх власників.
5. Закон про чотири партії: консервативна, ліберальна, соціальна. І не більше.
… І пам’ятаймо – нова форма буде максимально подібна до існуючої, але ми мусимо з нею боротися.
Гра Політика 2015
"Ситуація в Україні і світі"
Шановні колеги, пропонуємо вашій увазі робочий варіант оргпроекту гри Політика. Орієнтовний час гри - кінець лютого - початок березня.
Оргпроект гри Політика “Ситуація в Україні та світі”
Мета гри: Провести імітацію внутрішньої і зовнішньої економічно-політичної ситуації в Україні.
Завдання:
1. Створити 10 ігрових груп, з врахуванням власних побажань учнів та їх інтелектуального потенціалу.
2. Провести консультації учасників за темами груп. Як засіб підготовки до гри використати турнір диспутів.
3. На грі провести ситуаційний аналіз і аналіз ситуації, що склалася в Україні.
4. На остові аналітики спроектувати можливий вихід України із стану війни і її устрій на 10-20 років вперед, коли покоління нинішніх учнів має стати основною діючою силою.
Устрій сесії
В імітаційній грі “Ситуація в Україні та світі: проектуємо мир” беруть участь чотири типи груп, які представляють такі позиції: внутрішньо українські (Майдан, Народ, Влада, ДНР-ЛНР); зовнішні країни (США, ЄС, Китай, Росія); Рада безпеки ООН; ЗМІ. Завдання «внутрішніх» груп зімітувати внутрішню політико-економічну ситуацію в Україні. «Зовнішніх» - відобразити глобальну ситуацію в світі і місце їх в Україні. Завдання групи РБ ООН на основі доповідей аналітичних груп, провести засідання ради безпеки ООН і прийняти резолюцію щодо подолання військового конфлікту в Україні. РБ ООН створюється попередньою за квотою – один представник від аналітичної групи. Завдання ЗМІ – висвітлити події гри на самій грі і в ліцейських інформаційних заcобах
Групи гри Політика
Етапи гри
1 Етап – аналітичний
1. Установка (цілі, завдання, склад учасників, етапи гри), розподіл учнів за державами.
2. Ситуативний аналіз. Учні в групах схематизують інтереси (політичні, економічні…) і ресурси (економічні, фінансові, військові) своєї теми і наміри щодо інших семи тематичних позицій груп. Кожна група має сказати/відобразити якою вона бачить Україну.
Наробки групи презентують на загальному засіданні.
3. Аналіз ситуації. Групи коректують своє бачення, з врахуванням бачень інших груп і теж показують його на загальному засіданні.
2 Етап – проектний
4. Проектні пропозиції. Групи пропонують власні варіанти припинення війни в Україні і майбутні горизонти України, як наслідки реалізації цих варіантів.
5. Формування кількох змішаних альтернативних проектних груп.
6. Оргпроекти майбутнього України. Учні у змішаних групах розробляють проекти Майбутнього України і проекти організації необхідних змін.
7. Рефлексія гри.
| |
| |
Заготовки до тем
| |
| |
| |
| |
Гра "Політика" 2013
Тема гри: "Політика: імітація типів держав"
Мета гри – створити реальну політичну боротьбу між претендентами на лідерство в учнівському самоуправлінні ліцею.
Завдання гри:
1. Проводити ігрову міжгрупову та міжособистісну діяльність учнів на політично-адміністративному, соціально-економічному і культурному змісті сучасної України.
2. Ініціювати зіткнення кількох груп учнів (політичних партій), що мають різні погляди на майбутнє України, як типу держави: демократія, диктатура, монархія, республіка;
3. Результати ігрових дій відображати у індивідуальній (електроні особисті рахунки) та груповій (державній – бюджет) валюті;
4. Провести кілька тренувань-випробувань учнів на виявлення і формування управлінських здібностей, серед яких і «День самоуправління»
Оргпроект гри
05.03.13 День підготовки до гри «День самоуправління: «Ліцеєм керуємо ми!»
1. Проведення уроків (дві пари).
2. Тренінги з менеджменту.
13.03.13 Перший день гри – державотворення.
1. Особисте представлення організаторів систем управління. Формування політичних партій.
2. Належний устрій держави для України.
3. Належний устрій системи управління для України.
14.03.13 Другий день гри – соціально-економічна і культурно-політична діяльність.
1. Випробування організаційно-інформаційних можливостей системи управління «Вертикаль влади».
2. Імітація соціально-економічної діяльності держави («Нагодуй країну»).
3. Культурно-політична діяльність (передвиборчі шоу і вибори).
4. Рефлексія гри.
5. Аукціон.
![]() | |
Тренінги «Князь», «Комунікаційний вітряк» («Вітряк спілкування»), «Вертикаль влади» («Персонал»), «Нагодуй країну» («Управління з будь-якого місця») запозичені у Таллінської школи менеджерів, із зміною опису ситуацій.
Хід гри
День підготовки до гри «День самоуправління: «Ліцеєм керуємо ми!»
05.03.13
№ | Вчитель | Предмет | Клас проведення уроку |
1 | Гороховських Євген Ткачов Андрій | Профільна економічна підготовка | 7 |
2 | Чередниченко Дарина Василевська Анастсія | Англійська мова | 7 |
3 | Салій Богдан Хьюз Саманта Гурман Катерина | Хімія | 8 |
4 | Сивицька Ліля Науменко Віткорія Кругляк Яна | Біологія | 8 |
Усі учні з успіхом провели уроки!
Особливо відзначаємо Гроховських Євгена та Чередниченко Дарину, котрі проводили у роки з власних тем, що не входять у навчальну програму!
Крім уроків, які проводили учні старших класів у молодших класах, проводилися також і тренінги.
Як показав тренінг "Комунікаційний вітряк", на звання найвпливовішого учня паралелі 10-х класів претендує Владислав Бойко, а конкурують з ним Боровик Євген та Бойко Владислав.
Кращою у тренінгу "Візитка" визнана Нікіфорова Маргарита.
Випробування Михайла Малакова
У парному тренінгу "Реклама" кращими експерти визнали дві пари:
- Лагерна Олександра та Цимбаліст Олена;
- Бойко Владислав та Єфремов Олексій
Окрема подяка експертам - співробітникам Університету економіки та права "Крок":
- Чабалі Костянтину Григоровичу - директор Департаменту зв’язків з громадськістю;
- Вербицькій Олені Валеріївні і Лісовській Вікторії Валеріїні - керівники проектів та програм Департаменту розвитку
Перший день гри - державотворення
18.03.13
Гра розпочалася з презентаційних виступів лідерів систем управління.
Каменем зіткнення стала Республіка яка, з точки зору Бровика Євгена вийшла за межі типології трьох інших систем управління, оскільки останні (диктатура, демократія та монархія) – політичні режими, а перша – форма правління. Це питання «підвішене» на рефлексію гри.
За спільною оцінкою самих виступаючих і журі складений рейтинг виступів:
- Нігруца Олександр (монархія) – 1 місце;
- Бровик Євген (демократія) та Салій Богдан (диктатура) – 2-3 місця;
- Тела Джонатан – 4 місце;
Учні ж самостійно розподілилися таким чином:
- Диктатура – 34 учні;
- Демократія – 12 учнів;
- Монархія – 10 учнів;
- Республіка – 8 учнів.
Як бачимо, якість виступу не дуже вплинула на вибір учнів, що говорить про те, що вибір здійснювався по особі, а не її декларованій політично-державній орієнтації
Такий розподіл не дав можливості республіканцям мати власну групу підтримки. Інші ж групи на наступному етапі отримали «накази» від майбутніх виборців. Демократія і Монархія частково погодилися з вимогами-проханням народу, а диктатура усі пропозиції зухвало відкинула. На подив, орієнтований на Диктатуру народ покірливо прийняв і залишився вірний своєму попередньому вибору.
Учні-демократи Катерини Макарова та Чорненька
Останній етап державотворення – розробка устрою системи управління (основні групи) і створення атрибутів держави: прапор, герб, гімн чи гасло (групи підтримки).
Основні групи, за винятком Республіканців, надили устрої своїх систем управління, не виходячи за загальноприйняті стереотипи уявлень про устрій відповідних типів держав. Республіканці ж запропонували проект, котрий уміщував у собі як конструктивні елементи окремих країн, так і реалії України.
На консультації О.П. Зінченком групам була запропонована для заповнення порівняльна таблиця типів систем управління, а саме:
- Як попадають у владу;
- На чому тримається влада;
- Які цілі і завдання вирішує влада;
- Коли і де її можна застосуватиОшибка! Недопустимый объект гиперссылки.
- …
На жаль, ми не отримали чітких варіантів від груп.
Закінчився ж день пропозицією варіантів символів держав.
Другий день гри – мистецтво державного управління
19.03.13
На жаль, перше випробування - перевірку ефективності діяльності вертикалі влади не витримала жодна з утворених країн. Ми вбачаємо у цьому такі причини:
- Учні не мають технік запам’ятовування (не заучування!) інформації на організацію інших, що включає у себе лише кілька пунктів (4 пункти);
- Учні середньої ланки (не відповідають за ціле і не виконують інструкції, а лише передають її) не дуже напружуються (проблема командності!). Особливо це стосується «яскравих особистостей»;
- Інформація учнями сприймається не на розуміння її виконання, а на запам’ятовування і відтворення – переказ.
За свідченням експертів, що були закріплені за кожною вертикаллю влади, усі керівники груп точно зрозуміли і передавали завдання, але лише один з них (Нігруца Олександр!) зміг точно передати завдання. Але вже на другому етапі «телефон» й цієї вертикалі «зіпсувався»
Завдання з соціально-економічної діяльності держав, що полягало у прогодуванні громадян, повністю виконали дві держави (Монархія і Демократія). Одна (Диктатура) – частково, можливо через велику чисельність «населення» - 34 учні). Одна (Республіка) не виконала.
Для виконання завдання держави повинні були:
- отримати кредит у державі організаторів, який вираховувався як різниця між ВВП країни (бюджет + особисті рахунки громадян) і потребами у коштах для приготування відповідної кількості порцій їжі;
- ліцензувати підприємців і надати їм кредити для закупівлі у державі організаторів продуктів і обладнання для приготування їжі;
- підприємцям приготувати їжу і продати її своїм громадянам чи громадянам інших країн;
- ситим громадянам отримати у державі організаторів премії за здоровий спосіб життя (премія у кілька разів перевищує фіксовану вартість продуктів і їх приготування);
- митниці зняти до бюджету митний збір;
- податковій службі – зібрати податки;
- здати бюджет країни і особисті рахунки громадян державі організаторів;
- повернути кредит державі організаторів
Оформити документацію змогла лише Монархія і то без податків і митних зборів.
Показовим є те, що з існуючих двох варіантів їжі – для бідних і для багатих, Монархія скористалася їжею для багатих, Диктатура – їжею для бідних, а Демократія для свого лідера і найближчого оточення використала їжу для багатих, а «народ» нагодувала їжею для бідних!
Величина ВВП держав після соціально-економічної діяльності:
1. Диктатура – 3502 навчальні одиниці;
2. Демократія – 2871 н.о.;
3. Монархія – 2792 н.о.;
4. Республіка – 94 н.о.
Перед виборами пройшли агітаційні концерти. Із різноманітного репертуару групи змогли підготували лише чорний піар (пародії) на інші типи держав.
Не змогла підготувати пародію лише найбільша за населенням країна – Диктатура. Прямий аналог з подіями історії минулого століття.
Рейтинг культурного життя держав, за рішенням журі:
Демократія – 1 місце;
Республіка – 2 місце;
Монархія – 3 місце;
Заключний ігровий етап – передвиборчі дебати і вибори. Здавалося б результат передбачуваний ще з етапу формування груп підтримки. Виграти повинна Диктатура Салія Богдана, оскільки Богдан має найбільшу групу підтримки. Але сталося одне але… Боровик Євген запропонував своїм недавнім опонентам – Телі Джонатану, а згодом й Нігруці Олександру демократичний триумвіат проти Диктатури. Хлопці погодилися, про що повідомили безпосередньо на Дебатах. Слід зазначити, що Олександр і Джонатан з великою неохотою віддали пальму першості у новоствореному триумвіаті Євгену.
Вибори проводилися за кожного з чотирьох кандидатів окремо, а потім додавалися для «Об’єднаної коаліції».
1. Борових Євген (Демократія) – 19 голосів;
2. Салій Богдан (Диктатура) – 19 голосів;
3. Нігруца Олександр (Монархія) – 6 голосів;
4. Тела Джонатан (Республіка) – 2 голоси.
У підсумку з перевагою у 8 голосів (27 – 19) перемогла «Об’єднана коаліція». З чим ми її й вітаємо і сподіваємося на організацію ними життя ліцейського середовища і наступного року.
Закінчилася гра аукціоном, на якому за награні (зароблені під час гри) навчальні одиниці можна було придбати ліцейські: видання, періодику, атрибутику. Нагадуємо, що протягом гри кожен учасник на свій особистий рахунок отримував награтню (награну плату). Левову частину її склала премія за здоровій спосіб життя, тим учасникам, хто «поїв супу». У виграші виявилися ті, хто зміг поїсти суп для багатих. Вони й склали конкуренцію під час торгів.
Награні навчальні одиниці на наступну гру не переносяться!Підсумки гри
Загалом і мета гри (створення реальної політичної боротьби між претендентами на лідерство в учнівському самоуправлінні ліцею) і основні її завдання (див. ст. 1) виконані.
Разом з тим, виявлені й окремі недоробки як в організації гри, так і в самоорганізації учнів, а саме:
1. Не було схематизовано принципові устрої типів держав, що брали участь у грі; не отримані порівняльні таблиці систем управління типами держав, структура яких була введена протягом гри;
2. Чітко не розділені поняття, що напряму не були закладені у оргпроект грі, але виникли у її процесі – «політичний режим» і «форма правління»;
3. Непропорційно висока премія і дорога собівартість соціально-економічного етапу гри;
4. Окремі групи не змогли справитися з окремими етапами гри;
Етап і тренінг «Вертикаль влади» показав, що учням тяжко утримати і передати іншим на виконання кілька (4!) управлінські кроки.
Разом з тим, гра може бути відтворення для учнівської і студентської молоді Шевченківського району, міста Києва, України, як навчання соціально-політичному самовизначенню у дії.
Коментарi